Mindenkivel megesik, hogy hibázik, eltör valamit, kifelejt valamit. Mindenkinek lehet rossz napja. Vannak olyan szakmák, amikben nem tehetjük meg, hogy hanyagul dolgozunk, még akkor sem, amikor bal lábbal keltünk fel, cseszegetett a főnök, zaklat a bank vagy egyéb magánéleti vagy egészségügyi problémák gyötörnek. Ilyen az autós szakma is. Egy autó javítása során, főként, ha biztonsági berendezéshez nyúlunk, – úgy mint fékrendszer, kormányzás, felfüggesztés, légzsák, elektromos rendszer – akkor különös figyelemmel és főként szakértelemmel kell eljárni. A legkisebb hiba is jelentős anyagi kárt okozhat, rosszabb esetben emberéleteket követelhet.
Egy gépjárművet azzal a problémával kaptunk meg, hogy a műszerfalon világít a fékkopás figyelmeztető lámpa. Mivel a gépjárművet előzőleg műszakira készítették fel így a fékhez is hozzányúltak. Tehát a hibát itt kellett keresni. Dokumentáció és rajz hiányában első körben a fékkopás érzékelők kerültek ellenőrzésre, melyeket szakadás vizsgálattal ellenőrizve jónak találtunk. jött a vezetékek és csatlakozások ellenőrzése. Egyik csatlakozón egy kisebb kontakt hiba volt melyet tisztítással megszüntettünk, de a hiba továbbra is fenn állt. A fékkopás ellenőrző rendszerben egy elektronika is található, melyet szétszedve tapasztaltuk, hogy abban elégett egy ellenállás. Egy ellenállás csak úgy nem ég el, ezért ez további kérdéseket vetett fel. Mivel zárlat nem volt tapasztalható sehol, ezért úgy tűnt, hogy az elektronika meghibásodása rejtély marad. Az elektronika cseréje után a hibajelenség megmaradt, a lámpa világított. Sikerült behatárolni, hogy a hiba valamelyik hátsó keréknél lehet. A fékkopás érzékelőket egyenként kiiktatva, meg is lett a hibás alkatrész.
A kopásérzékelő ellenállását mérve jónak tűnik, de az áramkörbe beszerelve átmeneti ellenállást mutat és az elektronika úgy érzi, hogy szakadt.
A kiszerelt hibás kopásérzékelő
Az ellenállását mérve jónak tűnt
A kopásérzékelőn jól kivehető, hogy mitől is ment tönkre. Egyértelmű csavarhúzó beütési nyomok és ennek következtében egy repedés találhatóak rajta. A kopásérzékelő rideg, hőálló műanyagból készül. A fékbetétbe kell beleszerelni, melybe szorosan illeszkedik. Az autószerelő a kopásérzékelőt egy lapos csavarhúzóval ütötte a helyére, melynek következtében az elrepedt és megszakadt.
Sérülések a kopásérzékelőn
Egy másik szerelési hiba, vagy figyelmetlenség okán a kopásérzékelő vezetékét becsíptették valahová, vagy megnyomták, ezért megsérült annak szigetelése.
Sérült a kopásérzékelő vezetéke
A hiba, a hibakeresés, és az alkatrész csere elkerülhető lett volna, ha egy nagyobb átmérőjű lapos puha beütő szerszámot használ a szerelő.Sokszor apróságokon múlik egy-egy nagyobb több százezres utólagos javítás. A diagnosztika nem alkatrész cserélgetés. A diagnosztika feltárja a hibát okozó alkatrészt, vizsgálja az ok-okozati összefüggéseket. Ha tönkre megy egy alkatrész, nem elég csak kicserélni az alkatrész, hanem meg kell vizsgálni, hogy az mitől ment tönkre. Sokszor előfordul, hogy egy adott rejtett hiba tesz tönkre egy alkatrészt és hiába van kicserélve a hibás alkatrész újra, az rövid határidőn belül ismét meghibásodik. A meghibásodás okát is meg kell szüntetni. Amennyiben ez szakértelem hiányából következik be, akkor ezt oktatással, továbbképzéssel kell megoldani.